Het paradijs (met wel met zandvliegen en muggen) - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Breejedurpers - WaarBenJij.nu Het paradijs (met wel met zandvliegen en muggen) - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Breejedurpers - WaarBenJij.nu

Het paradijs (met wel met zandvliegen en muggen)

Door: Flavia

Blijf op de hoogte en volg Breejedurpers

06 Februari 2010 | Nieuw Zeeland, Wanaka

3-2
We hebben een vast ritme te pakken met bed afhalen, tafel dekken, afwassen, camper rijklaar maken. Iedereen doet zijn taak en daar gaan we weer.
De zon schijnt (alweer) en om 8.30uur zijn we weer op weg.
Even een foto stop bij een hop-plantage en een lekker bakkie in Murchinson en door naar de Buller rivier en kloof. We lopen via een hangbrug van 110 meter lengte de rivier over en gaan een wandeling (ja alweer) van een uur maken door het bos naar de kloof. Even raken we de weg kwijt in het bos maar alles komt weer goed.
In mijn boek staat dat het hier zelden mooi weer is. Nou ik weet niet wat er mis is maar wij moeten een schaduw plekje zoeken voor onze picknick.
Onderweg nog een engelse backpacker meegenomen en gezellig zitten babbelen. Hij mocht tussen Co en mij inzitten en was voor een jaar op stap.
Nog een uurtje rijden en nadat wij ons hadden aangemeld op de camping in Westport rijden we nog even een kleine 10km door naar Cape Foulwind waar een kolonie zeerobben ligt op de rotsen. Ze liggen helaas wel ver weg maar we hebben ze gezien. In januari worden de jongen geboren, dus dat was weer een gelukje voor ons.
Koos en Johan staan nu bij de barbeque en we gaan straks weer heerlijk buiten eten. het is nu 19.30uur en morgen ga ik verder.

4-2
Gisteravond toch nog een heerlijke strandwandeling gemaakt. Over het weer zeg ik niks meer, want dat is de goden verzoeken.
Om 8.30uur vertrekken we richting de gletchers. We moeten vandaag 275 km rijden. We gaan eerst naar de Pancake rocks en blowholes.
We vonden het onbeschijfelijk mooi. Een woeste Tasmaanse zee die tegen die rotsen slaat. Allemaal plakken op elkaar. Het lijken echt stapels pannekoeken.
De blowholes waren rustig want het was eb toen wij er waren. Je kan niet alles hebben.
Daarna naar Shantytowm. Een nagebouwd goudzoekers stadje. Het stadje was leuk om te zien en met een kolentreintje omhoog naar de houtzagerij. Beetje te toeristisch. Zijn we niet gewend hier.
Een late lunch. 14.30 uur op het strand (Johan werd een beetje knorrig).
Maar het was het wachten waard: Eieren met spek.
En dan nog 130 km te gaan naar Franz Josef. Ongeveer 35 km voor de camping toch weer een ommetje gemaakt naar een lagune waar de zilverreigers zitten. Geen reiger gezien maar wel een hele wilde zee waar het net vloed aan het worden was.
Nog even gestopt bij een boekings kantoor om de toch voor morgen te bespreken. Dat viel niet mee. Het was er verschrikkelijk druk.
We willen op de gletcher wandelen en liefst met de eerste groep mee maar dat gaat niet lukken.
We kunnen pas om 1500 uur dus moeten we ons program voor morgen aan gaan passen.
Vanavond in het restaurant van de camping gegeten. Gezellig druk daar en lekker gegeten.

5-2
Ons plan wordt omgegooid. We gaan vanmorgen eerst naar het lake Matheson. Daar moeten de bergen in het meer spiegelen. We zien er wel een glimp van maar het is te bewolkt dus doorrijden naar de gletcher Fox glacier. Eerst een half uur over keien van een droge rivier bedding en dan komt er een enorme berg ijs in het zicht. Wij hebben zo iets al in Noorwegen gezien maar Jo en Co staan helemaal met hun ogen te knipperen.
Lekker koffie gedronken in het stadje en weer terug naar de camping.
smiddags om 1500 begon de tocht naar de gletcher Franz Josef. Eerst kregen we hoge kisten, wollen sokken, spikes en een jas. En toen de bus in voor 10 min. Ruim drie kwartier klossen op onze hoge elegante kisten over keien en rotsen. Toen de spikes eronder en na een zware klim omhoog over de rotsen stapten we het ijs op.
Onder begeleiding van een gids want het is anders levensgevaarlijk.
Prachtig diepe ijskloven waar je overheen moet stappen. Ik kan het moeilijk beschrijven. Kijk maar naar de foto's (als dit lukt).
we zijn uiteindelijk van 1500 tot 1945 uur bezig geweest en het was geweldig. Dat je midden in de zomer door muren van ijs kan lopen.
Het is nu 2200 uur. We hebben net gebakken aardappels, gehaktballen en doperwten op (lekker hollands) gedouchd en gaan nu aan de koffie.

6-2
Weer om 8.30uur op pad. We zijn alle 4 een beetje stram van de tocht over het ijs (knieen, voeten, heupen, rug en enkels) we hebben 2 nachten op dezelfde camping gestaan in het regenwoud. Heel mooi, maar we werden achtervolgt door zandvliegen en muggen. Hele klopjachten zijn er snachts gehouden dus zijn we blij dat we weer verder gaan.
Leuke eerste stop bij WESTLAND Salmon Creek, waar we van plan waren om te lunchen maar het is pas 1000 uur dus lekker bakkie gedaan en broodjes zalm mee voor de picknick.
Een mooi uitzichtpunt aan zee en later bij de thunder creek falls, maar de muggen en zandvliegen vinden het daar ook mooi dus snel de camper weer in.
Na een heerlijke picknick (zonder muggen) met uitzicht op de bergen met sneeuw en een rivier gaan we aan de laatste 100 km beginnen.
Nog een kleine wandeling van 20min naar de blue pools, dat is zat want we denken dat het vandaag de allerheetste dag is.
Om 1600 uur op de camping met eten voor de barbeque en lekker borrelen in de schaduw en het programma voor morgen doorgenomen.
Onze Jo ligt op zijn hoge bedje te pitten en onze Koos buiten.
Ze hebben net een paar biertjes op en zijn een beetje moe. Maar het is dan ook 30 + gr. Dus we snappen het wel.
Morgen naar Queenstown en dat gaat Coby weer vertellen.
groetjes van ons allemaal.

• 06 Februari 2010 - 06:26

Breejedurpers:

Helaas foto's zijn nu niet gelukt jullie houden ze tegoed.

• 06 Februari 2010 - 08:00

Marcel Kelly En Max:

Hee vakantiegangers !!

Wat klinkt het toch weer opnieuw fantastisch !! En weer van dat schitterende weer !! Wat zullen jullie poepie bruin zijn als jullie terug komen !!! Dat is wel lekker een mooi kleurtje in deze tijd van het jaar want hier is het nog steeds niet veel soeps, regen en bewolkt maar gelukkig niet meer zo koud, graad of 8.5 dus goed te doen !!
    Met al dat gewandel krijgen jullie wel lekker gevormde kuitjes !! Ik neem me petje voor jullie af met al die kilometers in de benen !!

Met Max gaat alles super !! Gisteren was Bas (van Angela) jarig en zijn we lekker heen gegaan, Max hebben we meegenomen en voor dat alle drukte kwam bij hun hebben we hem op bedje gelegd, het ging super en hij heeft heel de avond daar lekker geslapen. Om kwart over twaalf in de auto naar huis en toen hier in zijn bedje gelegd, hij werd de volgende ochtend half acht pas wakker en heeft weinig mee gekregen van de overtocht. Het eten gaat ook nog steeds goed, hij heeft ook macaronie op en vond het heerlijk, vanavond eten we bloemkool met kip dus ik ben benieuwd, en dan hebben we zo'n beetje alle groeten gehad en heeft hij ook alles gegeten zonder dat hij iets niet lekker vond. Dus dat is helemaal super !!! We hebben ook een traphekje neegezet dus naar beneden kukelen kan hij niet ! Maar ik wel wat dus ook gebeurde van de week met stofzuiger en al.. HAHA kon er wel om lachen en heb hier en daar wat blauwe plekken maar gaat goed.

Ik zou zeggen geniet er nog lekker van !! Jullie zijn op de helft en we zien jullie verhalen weer graag !!!!

Hele dikke kus voor jullie !!

en

Zwaai Zwaai van Max !!!

• 06 Februari 2010 - 10:09

Ria:

Hallo allemaal.
    Wat een fantasties reisverslag.Ik opende mijn mail.en zag dat jullie weer een boeiend verslag hadden. Nu gelijk reageren,anders ben ik weer te laat. Jongens wat een prachtige fotos.Je zou denken alleen op de wereld.Zijn jullie voetzooltjes nog niet versleten.Arie is geopereerd,zijn galblaas is er uit.Alles gaat goed.Gelukkig nergens last van.Foks,dat was her voor vandaag.Geniet er nog lekker van,en komt niet te bruin terug,want dan wordt je weer terug gestuurd.Wat zal dat verveleend zijn. Gr ook van arie xx

• 06 Februari 2010 - 11:37

Jennifer:

Helleluja wat een mooie foto's! Ik krijg er gewoon een brok van in mijn keel! Vooral die foto's waar jullie zelf op staan, fantastisch gewoon! Je ziet dat jullie stralen, echt gaaf! Ben trots op jullie, onwijs trots!! Dat jullie zo veel doen en zo veel moois zien, dat verdienen jullie allemaal!

Bedankt nog voor het mailtje, fijn om te lezen, heel fijn!

Geniet er maar weer van, want jullie hebben nog maar 2 weekjes te gaan!

Dikke kus
    Love you!

• 06 Februari 2010 - 12:08

Everdina:

jammer dat de foto's niet gelukt zijn,zal best wel enorm geweest zijn.maar de verhalen zijn ook gewldig hoor ,lezen het elke keer weer met plezier.net of we er ook een beetje bij zijn,zonder ons eigenlijk te hoeven inspannen.jullie hebben natuurlijk als jullie terug komen een conditie van een paard.al met al gaat het wel heel erg hard over 14 dagen alweer terug.geniet met volle teugen.

groetjes e en wim

• 06 Februari 2010 - 12:12

Everdina:

zie net dat de foto's wel gelukt zijn,wat een ijsbergen zeg.gaat mijn fantasie te boven.(had namelijk een voorstelling gemaakt hoe het ongeveer zou zijn)

groetjes everdina

• 06 Februari 2010 - 13:05

Nathalie:

Gave foto's, die rotsen als een stapel pannekoeken. Door de foto begrijp je gelijk wat jullie bedoelen.
    Door de berichten en foto's lijken jullie eigenlijk heel dichtbij ondanks dat jullie aan de andere kant van de wereld zitten.
    Vanmorgen weer m'n tennisles gehad en het ging vandaag weer lekker, we hebben nu groepsles en gingen vandaag dubbelen. Erg leuk, alleen die service vind ik k*t.

Veel plezier nog en we zien de verhalen wel weer.

Groetjes Naath

• 06 Februari 2010 - 16:43

Gert En Elly:

• 06 Februari 2010 - 16:48

Gert En Elly:

Hallo allemaal.
    Wat een prachtige reis maken jullie.Het is leuk om de reisverslagen te lezen en de foto's te zien. We wensen jullie nog heel veel vakantieplezier toe.

Groetjes Elly en Gert.

• 06 Februari 2010 - 19:08

Stolze:

als jullie naar huis komen!!! neem dan een beetje van dat lekkere weer mee??? en wat zijn jullie aan het genieten zeg. groetjes

• 06 Februari 2010 - 21:53

Joke V Staalduinen :

Hallo Breejedurpers
    Het verhaal is weer prachtig het weer ook zo te lezen en de fotos mooi hoor geniet er nog van de weken vliegen om
    doei groetjes
    Joke

• 07 Februari 2010 - 15:46

Erik En Roos:

Jeetje, zeg wat hebben jullie het toch geweldig daar. Zo'n wandeling op de gletscher hebben wij in Noorwegen ook gedaan, dus we weten een beetje hoe het voelt, is niet echt te beschrijven. En Franz Josef, ik dacht dat die in Ooostenrijk bij de Groß Glockner lag, hebben wij vorig jaar bezocht, goh, die "man" heeft ook overal zijn naam aan verbonden, kan me niet voorstellen dat hij zelf in Nieuw-Zeeland geweest is. Nou luitjes, kijk uit voor die vervelende muggen en zandvliegen, zorg goed voor de stramme onderdanen en we kijken uit naar het volgende verslag, leuk, leuk, leuk!

Groetjes Erik en Roos

• 07 Februari 2010 - 21:07

Jeannt Hans :

wat geweldig zeg bij jullie,was er n paar keer niet toegekomen maar we hebben nu alles ingehaald,wat gaaf he .die sneeuwrotsen en die kloven nu jullie maken heel wat mee. geniet er nog van en we horen weer van jullie.dikke kus van de fam . valk

• 08 Februari 2010 - 17:50

Harrie En Marian:

Hallo allemaal,
    het klinkt allemaal geweldig, jullie zien en doen er veel.
    Wees maar blij met het mooie weer, hier is het erg koud, dus jouw terugkomst als bruine beer, klinkt erg verleidelijk, Flavia.
    We wensen jullie nog veel reisplezier