Water, bergen, zon, wat wil je nog meer...... - Reisverslag uit Kurow, Nieuw Zeeland van Breejedurpers - WaarBenJij.nu Water, bergen, zon, wat wil je nog meer...... - Reisverslag uit Kurow, Nieuw Zeeland van Breejedurpers - WaarBenJij.nu

Water, bergen, zon, wat wil je nog meer......

Door: Flavia

Blijf op de hoogte en volg Breejedurpers

12 Februari 2010 | Nieuw Zeeland, Kurow

10-2
We hebben in Manapouri op de camping gestaan en dat is 1 km van ons startpunt van vandaag. Om 900 uur stappen we op een klein bootje voor 20 personen en varen in 50min met een behoorlijke gang een giga groot meer over. We stappen over in een bus en rijden een tunnel in van 1,2 km lang die ons 200m onder de grond brengt naar de waterkrachtcentrale.
Die levert 14 procent van alle stroom voor NZ. Het water dat uit het meer gebruikt wordt voor stroom wordt in de Doubtful Sound gepompt.
We gaan weer de bus in en rijden over de steilste weg van NZ 20%. 22 km naar het fjord (de doubtful sound) en gaan daar 3 uur varen.
Vanmorgen begon het behoorlijk fris. We hebben een jas, vest en regenkleding meegenomen maar als we de catamaran opgaan is het heerlijk weer. Lange broek blijft aan vanwege de zandvlooien en we genieten van een prachtige boottocht door het fjord.
We zien hele kolonies robben en zeeleeuwen en kunnen 3 uur lang buiten aan dek de ene na de andere foto klikken en filmen.
Om 1600 de bus weer in en daarna de tocht over het meer en om 1745 staan we weer op de kade. Gauw de camper in want we willen nog 65km rijden naar de volgende camping omdat het anders morgen misschien een te lange rit wordt.
Nog wel even een foto stop bij weides vol hertenvlees en het barst hier letterlijk weer van de schapen.
We slapen vannacht in Mossburn. Toen we op de camping aankwamen zagen we dat er allerlei pluimvee rond liep: kippen, hanen, pauwen, lama's en geiten. Verder hadden we de camping voor ons bijna alleen.
De eigenaar, weer zo'n aller vriendelijkst meneertje, stuurde ons naar een cafe waar we onverwachts super lekker gegeten hebben.
Lekker douchen, potje bridge en naar bed.

11-2
Het gaat vandaag ietsje anders. Het brood is op dus we gaan eerst een stukje rijden, boodschappen doen en dan ontbijten maar we moeten wel zoals gebruikelijk om 700 uur ons bedje uit. Om 930 boodschappen gedaan in Gore en daar op het parkeerterrein eieren met spek gebakken want we stikten van de honger.
En toen op naar Dunedin, nog 100 km.
Het is inmiddels 22 gr. In Dunedin eerst even langs het info centrum.
2 excursies geboekt en langs de steilste straat van de wereld (zeggen ze hier) 38 %. Bakkie gedaan en toen naar Otago Peninsula, een schiereiland. Vanaf Dunedin loopt een smal stuk land van 40 km en eindigt in zee. Halverwege is een camping waar we eerst een plaatsje reserveren en dan naar onze eerste excursie. Aan het eind van deze weg huist een koning albatros kolonie. Het is de enige plek op aarde waar een kolonie zich op het vaste land heeft genesteld. We krijgen met een gids een rondleiding van een uur en worden naar de luwte achter een rots gebracht waar de albatrossen zich op de wind mee laten drijven. Ze hebben een spanwijdte van 3m. Mooi om te zien maar heel moeilijk om ze op film of foto te krijgen.
Toen naar de geel-oog-pinquins. Ze zijn heel zeldzaam. Er zijn daar met netten overspannen greppels gegraven waar we onder leiding van een zeer enthousiaste gids bijna 2 uur doorheen lopen in de hoop ze te zien en dat lukte fantastisch.
We hebben er 3 op het strand gezien die net uit zee kwamen en nog verschillende heel dichtbij in de duinen waar hun broedplaatsen zijn.
savonds op de parkeerplaats bij de albatrossen gegrilde kip met gebakken aardappelen gegeten en om 2100 naar het strand gewandeld waar blauwe pinquins aan land zouden moeten komen. En dat klopt.
Om 2130 kwamen ze in kolonne aanzwemmen en dribbelden naar de rotsen.
Het was inmiddels net ietsje te donker geworden dus echt goed hebben we het niet kunnen zien maar het is toch weer apart hoe de natuur in elkaar zit. Toen eindelijk naar de camping over een enge donkere smalle weg langs het water en om 2230 kwamen we daar aan met bergen vuile vaat dus nog even aan het werk. Toen een borrel en toch nog even kaarten en om 2400 uur ongedouched ons bedje in. Het was weer een mooie dag.

12-2
Toch weer 7 uur wekkertje.
We gaan via een andere weg het schiereiland af. Deze weg ligt hoger en we hebben prachtige vergezichten de baai in.
Nog even in Dunedin (onder protest van onze mannen) het station bekeken en daar gaan we weer naar Shag Point, een uitzicht punt waar robben zitten. We verwachten er niet zo veel van maar als we er komen zitten er zeker 50.
We kunnen zo dichtbij komen dat we ze zouden kunnen aaien maar daar beginnen we maar niet aan.
Volgende stop is bij de Moeraki Boulders, het zijn ronde gladde grijze stenen bollen en hebben een vulkanische oorsprong. De grootste hebben een omtrek van 4m.
Maar hoe komen ze nou op dat stuk strand???????
Nog even een stop bij Oamatu: inslaan voor de barbeque en toen picknick en wandeling in het park en naar de camping in Kurow.
Daar waren we om 1600 uur zodat we nog een paar uurtjes konden zonnen en wat lezen en dit verslag versturen.
Zo, ik heb weer vakantie en Coby gaat nu aan het werk.
Groetjes weer allemaal van ons, doeiiiiiiiiiii.
En we zijn nog steeds blij met jullie reacties.

• 12 Februari 2010 - 07:21

Wout:

Ha Vakantiegangers!

Ik dacht dat ik alles van Nieuw Zeeland gezien had.. Maar als ik het zo eens lees/bekijk heb ik nog wel wat gemist... Het ziet er allemaal goed uit.. Vooral die ene foto waar Johan met die witte jas aan staat ( na die foto van die witte vogel ) ziet er goed uit! Hij kijkt alleen wel een beetje bedrukt...

Geniet ervan en ik kijk nu al uit naar die Camperreis door Australie, gezellig met de hele familie!!

Groeten wout en, vast en zeker ook van, Jen

• 12 Februari 2010 - 09:40

Erik En Roos.:

In een woord WOW!!!!!
    En weten jullie zeker dat de pinquin geen stenen beeldje is.

Nou, voorlopig het laatste berichtje van mijn hand, huis nog even poetsen, de laatste spulletjes inpakken en op naar Vietnam, jullie weten hoe mooi (en heet) het daar is. Dus als jullie straks thuis zijn kunnen jullie ons, de 3zandjes weer volgen.

Geniet nog maar 8 dagen , maar dat doen jullie zeker weten.

Oja, Flavia, gisteren gehoord dat Hanny Boer leidinggevende is in onze NEF week, superleuk, of ken jij haar niet?

Tam biet Erik en Roos

• 12 Februari 2010 - 09:48

Marcel Kelly En Max:

Hee Genieters !!!

Wat een ongelooflijk verhaal weer !! Jullie zitten nu wel een beetje tussen de dieren allemaal, dat vind ik zelf altijd erg leuk !! En wat een onwijs grote vogels zoals jullie aangeven met een apanwijte van 3 meter. Super !! Hoe meer jullie naar beneden zakken, hoe meer de temperatuur wat daalt geloof ik he, nou dat komt misschien wel goed uit want dan kunnen jullie langzaam wennen dat het wat kouder word voor de terugkomst in nederland. Het is hier lekker aan de koude kant. Overdag tegen het vriespunt maar het is nu prachtig want het zonnetje schijnt heerlijk !! Koos ik denk dat de elfstedentocht nog niet gereden is hoor als jullie terugkomen volgende week vrijdag, dus als het zo doorgaat dan kun je misschien zelf nog wel mee schaatsen tegen die tijd.

Nou hier gaat alles hartstikke goed hoor, Max gaat erg hard met allerlei dingetjes, hij staat nu steeds steviger en loopt flink van tafel naar bank naar benen enzo. Denk dat het niet meer zo lang duurt voordat hij zijn eerste stapjes zet. Volgende week ga ik een mooie taart bestellen voor hem want nog 1 weekje en dan word hij alweer 1 jaar !!

Geniet er nog lekker van dat laatste weekje want voor je het weet sta je op Nederlandse bodem !!

Hele dikke KUS !!!! van ons en

Zwaai Zwaai van Max !!!

• 12 Februari 2010 - 11:15

Bas,saskia En Thijs:

hey luitjes!
    ik kreeg van Kelly dit adres via de msn om eens te lezen hoe of wat jullie allemaal beleven daar! nou niet mis!!!
    leuk om al die verhalen te lezen! geniet er nog even van.van de vakantie,de warmte en de ruimte... hier is alles anders!
    veel plezier en tot volgende bericht!
    groetjes van ons!

• 12 Februari 2010 - 14:13

Jennifer:

nou nou... ik begin jullie nu toch onderhand wel te missen hoor, het duurt allemaal wel weer erg lang! Heb al weer allerlei mensen ontmoet die jullie weer kennen en zo, en dat moet ik allemaal nog 2 weken gaan onthouden voordat ik het kan vertellen ;-)
    En dan die foto's.... pfff ik ben het weer hier in nederland zo zat, ben blij dat we nog een weekje naar de zon gaan!!

Voor jullie nog maar 1 weekje, het klinkt inmiddels afgezaagd, maar geniet er van!

En die camperreis met de hele fam, daar heb ik ook heel veel zin in!! :D

Kussssssssssss

• 12 Februari 2010 - 14:55

Joke V Staalduinen :

Zo al weer mooie verhalen en fotos van de Breejedurpers haha heel erg mooi weer
    en wat vliegen die dagen om zeg. Bij jullie maar ook hier.
    En was het kippetje lekker ik dacht al ik mis er 1 op de foto.
    Veel plezier nog doei groetjes
    Joke

• 12 Februari 2010 - 16:05

Everdina:

lees net jullie dagboek weer.we gaan dat missen hoor als jullie weer terug zijn.weer ontzettend veel gezien en meegemaakt zo te lezen.nog veel plezier.

groetjes wim en e

• 12 Februari 2010 - 16:25

Annemiek:

Hallo vakantie gangers,

Mooie foto s leuk hoor om die nu al te zien.
    Vandaag was het oma en opa dag op simba Ja dat moeten jullie missen. Ik was een uurtje bij Flow in de groep dat vond hij erg leuk Meadow vond het een beetje gek. Meenstal als ik kom dan kom ik ze halen dus oma in de groep dat klopt niet. Nou nog even en dan zien jullie de kleintjes weer want ik denk dat jullie die wel missen.
    Hier alles zo zijn gangetje. volgend weekend zijn we naar Nijkerk een nachtje maar voor het 65 jarige huwelijksfeest van tante Woutje en oom Wim.
    Ik realiseer me dat jullie dan al op de terugweg zijn.Maar voorlopig nog even genieten hoor van die heerlijke vakantie en het mooie weer. Hier van de week weer 2 keer sneeuw hartstikke mooi maar iedereen is het zat. De busjes van zonnehof hebben er flink last van en komen laat binnen zelfs een om 10.30 uur.Nou de groeten maar weer van Henk en Annemiek

• 13 Februari 2010 - 07:34

Pinguin:

Wout, die reis naar Australie ZAT in de planning maar als jij me vergelijkt met een pinguin dan wordt het hem niet. Ik zie er dus nu vanaf. gr van de bruine pinquin.

• 13 Februari 2010 - 07:35

Flavia:

Roos, heel veel plezier in Vietnam. Ik weet zeker dat je het daar leuk gaat vinden. Niet te hard werken en genieten!!!!!!!!

• 13 Februari 2010 - 09:48

Harrie En Marian:

Hoi, allemaal, Het klinkt en ziet en allemaal geweldig uit, zoals jullie weten is het hier nog steeds koud, dus Flavia geniet nog maar lekker van de zon (de anderen ook natuurlijk)als je terug bent denkt je weer aan je winterslaap. Zo te lezen wandelen jullie genoeg en ik doe het te weinig. Geniet er nog van en allemaal de groetjes.

• 13 Februari 2010 - 10:03

Leny :

Hoi Fam onwijs leuk krijg er ook zin in !!!!
    hier koud en sneeuw jullie missen niets!!!geniet ervan tot gauw xxxxleny

• 14 Februari 2010 - 11:59

Wim En Carla:

Hoi vakantiegangers!Wat een prachtige verhalen om te lezen.wij genieten ervan!geniet van jullie laatste weekje liefs de boontjes

• 14 Februari 2010 - 13:37

Rens:

Hoi opa en oma,
    Hebben jullie het nog steeds zo leuk,daar?Ja,he?
    Maar ik vind het niet zo erg dat jullie volgende week weer thuis zijn..
    Ik ga jullie wel missen hoor.Gister had mama haar auto geparkeerd in jullie straat.Ik riep toen opa,opa! Maar ja,die was er niet :(
    Dikke kus van Rens xxx

• 14 Februari 2010 - 14:41

Maarten En Marry:

Hoi,hoi,
    Wat snel alweer een berichtje, kijk iedere keer of er al een is. Prachtige foto's, weer leuk geschreven Flavia. Is nu zondag en weer sneuuw maar nu natte sneeuw, nog een paar berichtjes en dan zijn jullie weer thuis, groetjes M&M